Sie befinden sich hier: Startseite > Forschung > Molecular Magnetism

Molecular Magnetism

Molekularer Magnetismus

Das zentrale Forschungsgebiet der Gruppe „Molekular Magnetismus“  sind Ein- und Mehrkernkomplexe der 3d,4d,5d Übergangsmetalle, der 4f(Lanthanide) und 5f(Aktinide) Elemente. Wir befassen uns mit der Anwendung von ab-initio wellenfunktionbasierter Quantemchemieverfahren für die Berechnung, Ligandenfeldanalysen, Interpretation und Vorhersage der spektroskopischen und magnetischen Eigenschaften von offenschaligen Systemen. Die Zielsetzung unserer Studien ist, von der einen Seite die magnetische Anisotropie – der vorwiegend einachsigen magnetischen Momente zu vergrößern, von der anderen Seite die magnetische Momente der Einzelspinzentren voneinander zu entkoppeln. Unsere Rechnungen und Analysen konzentrieren sich auf konkrete Systeme in einer engen Kooperation mit internen und externen synthetischen und spektroskopisch orientierten Arbeitsgruppen.

• Ab initio Wellenfunktion basierte Methoden zur Berechnung der elektronischen Struktur von wohl definierten  dn und fn konfigurierten offenschaligen Komplexen.
  • Ligandenfeldtheorie für ein- und zweikernigen Komplexen basiert auf ab-inito Verfahren (AILFT) – Anwendung und Weiterentwicklung.
  • Korrelationen zwischen der elektronischen und geometrischen Struktur und der magnetischen und spektroskopischen Eigenschaften als Handwerkzeug für Vorhersagen.
  • Kopplung zwischen Kernen und Elektronen – Jahn-Teller und Pseudo-Jahn Teller Kopplungseffekte und deren Einfluss auf die Struktur, magnetischen und spektroskopischen Eigenschaften.
  • In Zusammenhang mit der ORCA Programmentwicklergruppe (F.Neese, F.Wennmohs): Anregungen zur Verbesserung und Weiterentwicklung der Multireferenzkorrelationsverfahren für die Beschreibung und Vorhersage der magnetischen und spektroskopischen Eigenschaften von Komplexe der Übergangsmetalle, Lanthanide und Aktinide.

Mihail Atanasov

Gast-Professor an der Université de Fribourg
seit 1996
Associate Professor an der Bulgarian Academy of Science
1996
Habilitation am Institute of General and Inorganic Chemistry at the Bulgarian Academy of Sciences
1986-1996
Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institute of General and Inorganic Chemistry at the Bulgarian Academy of Sciences
1985-1986
Postdoc am Institut für Theoretische Chemie, Heinrich-Heine Universität, Düsseldorf
1984
Ph.D. (Chemie) am Institute of General and Inorganic Chemistry at the Bulgarian Academy of Sciences
1977
Diplom (Chemie), University of Sofia, Bulgarien

Covalency and chemical bonding in transition metal complexes:
An ab initio based ligand field perspective,S. K. Singh , J. Eng, M. Atanasov, F. Neese, Coordination Chemistry Reviews 344 (2017) 2–25.

Elektronische Struktur und magnetische Anisotropie eines unges-ttigten Cyclopentadienyleisen(I)-Komplexes mit 15 Valenzelektronen
U. Chakraborty, S. Demeshko, F. Meyer, C. Rebreyend, Bas de Bruin,M. Atanasov, F. Neese, B. Mghldorf und R. Wolf, Angew. Chem. 2017, 129, 8107 –8112.

Tuning Magnetic Anisotropy Through Ligand Substitution in Five-Coordinate Co(II) Complexes, D. Schweinfurth,J. Krzystek,M. Atanasov,J. Klein, S. Hohloch,J. Telser, S. Demeshko,F. Meyer, F. Neese, B. Sarkar, Inorg. Chem. 2017, 56, 5253−5265.

Ab Initio Ligand-Field Theory Analysis and Covalency Trends in Actinide and Lanthanide Free Ions and Octahedral Complexes, J. Jung, M. Atanasov, F. Neese, Inorg. Chem. 2017, 56, 8802−8816.

Magneto-Structural Correlations in Pseudotetrahedral Forms of the [Co(SPh)4]2− Complex Probed by Magnetometry, MCD Spectroscopy, Advanced EPR Techniques, and ab Initio Electronic Structure Calculations, E. A. Suturina, J. Nehrkorn, J. M. Zadrozny, J. Liu, M. Atanasov,T. Weyhermüller, D. Maganas, S. Hill, A. Schnegg, E. Bill,J. R. Long, F. Neese, Inorg. Chem. 2017, 56, 3102−3118.

[OsF6]x- Molecular Models for Spin-Orbit Entangled Phenomena, K. S. Pedersen,D. N. Woodruff, S. K. Singh,A. Tressaud,E. Durand, M. Atanasov, P. Perlepe, K. Ollefs, F. Wilhelm, C. MathoniHre, F. Neese, A. Rogalev, J. Bendix, R. Clerac, Chem. Eur. J. 2017, 23, 11244 – 11248.

Synthesis, Detailed Characterization, and Theoretical Understanding of Mononuclear Chromium(III)-Containing Polyoxotungstates [CrIII(HXVW7O28)2]13− (X = P, As) with Exceptionally Large Magnetic Anisotropy; LiuW.; Christian, J. H.; Al-Oweini, R.M.; Bassil, B.S.; vanTol, J.; Atanasov, M.; Neese, F.; Dalal, N. S.; Kortz, U.; Inorg. Chem. 2014, 53, 9274-9283.

Kβ Mainline X‑ray Emission Spectroscopy as an Experimental Probe of Metal−Ligand Covalency; Pollock, C.J.; Delgado-Jaime, M.U.; Atanasov, M.; Neese, F.; DeBeer, S.; J. Am. Chem. Soc.; 2014, 136, 9453-9463.

Electronic Structures of Octahedral Ni(II) Complexes with “Click” Derived Triazole Ligands: A Combined Structural, Magnetometric, Spectroscopic, and Theoretical Study; Schweinfurth, D.; J. Krzystek, J.; Schapiro, I.; Demeshko, S.; Klein, J.; Telser, J., Ozarowski, A.; Su, C.-Y.;  Meyer, F.; Atanasov, M.; Neese,F.; Sarkar. B.; Inorg. Chem. 2013,52, 6880-6892.

Mössbauer Spectroscopy as a Probe of Magnetization Dynamics in the Linear Iron(I) and Iron(II) Complexes [Fe(C(SiMe3)3)2]1−/0; Zadrozny, J.M.; Xiao, D.J.; Long, J.R.; Atanasov, M.; Neese, F.; Grandjean, F.; Long, G.J.; Inorg. Chem, 2013, 52, 13123-13131.

Magnetic blocking in a linear iron(I) complex, Zadrozny, J.M.; Xiao, D.J.; Atanasov, M.; Long, G. J.; Granjean, F.; Neese, F.; Long, J.R. Nature Chemistry, 2013, 5, 577-581.

A theoretical analysis of chemical bonding, vibronic coupling, and magnetic anisotropy in linear iron(II) complexes with single-molecule magnet behavior, Atanasov, M.; Zadrozny, J.M.;Long, J.R.; Neese, F.; Chem. Science, 2013, 139-156.

Slow magnetization dynamics in a series of two-coordinate iron(II) complexes; Zadrozny, J.M.;  Atanasov, M.; Bryan, A.M.; Lin, C.-Y.; Rekken, B.D.; Power, P.P.; Neese, F.; Long, Jeffrey R.; Chem. Science, 2013, 4,125-138.

Zero-Field Splitting in a Series of Structurally Related Mononuclear NiII−Bispidine Complexes; Atanasov, M.; Comba, P.; Helmle, S.; Müller, D.; Neese, F.; Inorg. Chem. 2012, 51, 12324−12335.

Full publicationlist

Forscher entdecken bislang unbekanntes Anion [U2F12] 2- in der Verbindung Sr [U2F12]. Der Komplex wurde magnetisch und spektroskopisch charakterisert.

Das Team von Mihail Atanasov zeigt, dass quantenchemische Verfahren, die im Program ORCA implementiert sind, es erlauben, magnetische und spektoskopische Eigenschaften von Uran Dimeren zu interpretieren und vorherzusagen. Die Ergebnisse wurden in der Ausgabe 11 vom 5. März 2018 in der „Angewandte Chemie Internationale Edition“ publiziert.

In dem Aufsatz beschreiben die Forscher der Philipps-Universität Marburg und der Abteilung für Molekulare Theorie und Spektroskopie des Mülheimer Max-Planck-Instituts für Kohlenforschung ihren Nachweis und eine genaue Beschreibung des bisher unbekannten dinuklearen [U2F12] 2- Anions in dem Salz Sr [U2F12]. Das Anion weist die besondere Struktur eines Trigonalprisma mit Monokappe um jedes Uran(V) Zentrum auf, welches bei komplexen Anionen mit ähnlichen Bindungsmerkmalen bislang nicht beobachtet werden konnte. Das kristalline Anion wurde zunächst durch die Röntgenanalyse nachgewiesen, seine Bindungssymmetrie und weitere Eigenschaften durch die Anwendung eines erweiterten analytischen Instrumentariums und unter Einsatz der ORCA Software genau definiert. "Das Besondere aus der theoretischen Seite  ist unsere methodische Expertise, welche uns die vollständige Beschreibung dieses Dimers erlaubte“, meint Mihail Atanasov, der als Gruppenleiter Molekularer Magnetismus an der Arbeit beteiligt war. Die Einfachheit der nachgewiesenen Struktur könne als Benchmark für weitere quantenchemische Betrachtungen der UV-UV Wechselwirkungen gelten, weitere Untersuchungen von Urankomplexen seien schon gestartet worden.

Forschungsthemen

Molecular Magnetism

Der molekulare Magnetismus ist ein multidisziplinäres Feld, das die Synthese von Molekülen mit gewünschten magnetischen Eigenschaften kombiniert und theoretische Untersuchungen zum mechanistischen Verständnis der Beziehung dieser Eigenschaften zur elektronischen Struktur enthält. Spektakuläre Fortschritte bei der Entwicklung und Implementierung von spin-abhängigen relativistisch korrelierten Elektronenstrukturverfahren für größere Systeme durch Prof. Dr. Frank Neese und sein Entwicklerteam im Programm ORCA lieferten die Infrastruktur und dienen als feste theoretische Grundlage für dieses Projekt. Die Kombination von Experiment und Theorie auf einer Eins-zu-Eins-Basis ermöglicht es, magnetische Eigenschaften von magnetischen Zielmaterialien sowohl zu interpretieren als auch vorherzusagen (rational zu gestalten). Molekularer Magnetismus hat große Auswirkungen auf eng verwandte Disziplinen wie molekulare Elektronik und chemische Reaktivität (homogene und heterogene Katalyse). Letzteres wurde von der Wirkung von Übergangsmetall-Spinzentren als aktiven Zentren in Enzymen wie die Spaltung von Wasser auf einem vierkernigen gemischtvalenten Mangankomplex (Photosystem II) und dem Sauerstoff- und Wasserstoffatomtransfer in Häm und Nicht-Häm hochvalente Eisenenzymen, die zu Energiespeichermolekülen führen. All dies motivierte 2013 die Gründung der Gruppe molekularer Magnetismus. Sie kombiniert Experiment: Spektroskopien –Elektron Paramagnetischer Resonanz(EPR), Absorption- und Emission Spektroskopie(UV-VIS), Magnetischer Circular Dichroismus (MCD) und grundlegende theoretische  Handwerkzeuge: i) Computerprotokolle, die es erlauben, magnetische und spin-Hamilton (SH) Parameter aus ab-initio korrelierten Wellenfunktionen zu extrahieren, und ii) eine ab-initio basierte Ligandenfeldtheorie (AILFT), die es erlaubt die magnetischen Parameter mit der Art der Metall-Ligand-Bindungen und den komplexen Geometrien zu knüpfen.

Open d- or f-shell transition metal or lanthanides and actinides in complexes  give rise to an unique response to an external magnetic field governed by the preferred alignments of their magnetic moments. This property is termed magnetic anisotropy. In axial symmetry this anisotropy is described by one parameter D which  quantifies  the zero-field splitting of the 2S+1 sublevels M ( -S<M<S )  of the spin S (E=DM2) of the non-relativistic ground state.  Magnetic anisotropy arises from coupling between orbital and spin angular momenta.  Below a given temperature (called the blocking temperature, TB) the resulting total angular momentum and its magnetization induced by an external magnetic  field  may persists after switching off  the field. The specific  life-time of  this magnetic state  -the  relaxation time depends on the magnitude of the orbital angular momentum and its coupling to its dissipative surrounding (thermal bath). Orbital momenta are maximal in atoms and ions with orbitally degenerate ground states, such as FeI 4F(d7) or FeII 2D(d6). However, because of their spherical symmetry, such orbital moments are isotropic.  Anisotropic magnetic moments are intrinsic for  molecules possessing axial (four of threefold) symmetries, which in addition, are in orbitally degenerate or nearly-denerate ground states. Spin-orbit coupling  introduces atomic like orbital moments which couple with the spin and this leads to an entirely anisotropic magnetization (Ising anisotropy).  This magnetization  is maximal along the axis of quantization  (the easy axis, D<0)  and (in weak magnetic fields) very small in directions perpendicular to it.

The project focuses on magnetic properties of transition metal complexes with open d-shells. Open d- or f-shell transition metal or a lanthanide complex can give rise to an unique response to an external magnetic field governed by the preferred alignments of their magnetic moments. This property is termed magnetic anisotropy. In axial symmetry this anisotropy is described by one parameter D which quantifies the zero-field splitting of the 2S+1 sublevels M ( -S≤M≤S ) of the spin S (E=DM2) within a given electronic state (normally the non-relativistic ground state). Magnetic anisotropy arises from coupling between orbital and spin angular momenta. Below a given temperature (called the blocking temperature, TB) the resulting total angular momentum and its magnetization induced by an external magnetic field may persist after switching off the field. The specific life-time of this magnetic state -the relaxation time depends on the magnitude of the orbital angular momentum and its coupling to its dissipative surrounding (thermal bath). Orbital momenta are maximal in atoms and ions with orbitally degenerate ground states, such as Co(II) 4F or Fe(II) 2D. However, because of the spherical symmetry, such orbital moments are isotropic and do not create magnetic anisotropies. Anisotropic magnetic moments are intrinsic for molecules possessing axial four of threefold symmetries, which in addition, are in orbitally degenerate ground states. First order spin-orbit coupling in such systems introduces atomic like orbital moments which couple with the spin and this leads to an entirely anisotropic magnetization. This magnetization is maximal along the axis of quantization (the easy axis, D<0) and (in weak magnetic fields) very small in directions perpendicular to it (Ising type anisotropy). A series of pseudo-tetrahedral Fe(II) complexes of this type has been theoretically predicted [1] by first principles calculations and synthesized and magnetically characterized [2,3] at about the same time (see Figure 1). These were shown to display slow relaxation of the magnetization and were termed single ion magnets (SIM). These discoveries opened a new field in magneto chemistry. The ultimate goal of the studies carried out within this project is to increase the blocking temperature and the relaxation time making such systems potential candidates for magnetic memory devices. Systems with magnetically bi stable ground states in molecules well isolated from their dissipative surroundings can also display quantum coherence and are therefore of potential interest in future quantum computers.

Based on the infrastructure given by the development and implementation of multi reference electronic structure methods in the ORCA program by Prof. Frank Neese and his group, we developed and tested computational protocols for first principles computations of the magnetic and spectroscopic properties of SIM which allow to both interpret and predict such phenomena [4]. We applied these tools to the interpretation of existing SIM and to assist rational design of novel ones with improved magnetic properties. We studied trigonal four coordinate (Figure 1, [4]) and pseudo linear two coordinate Fe(II) complexes (Figure 2, [5,6]) the latter displaying magnetic anisotropies on unprecedented size.

A fruitful scientific exchange with our collaborators (Prof. J. Long, Berkeley, USA) culminated in understanding of the magnetic properties of these class of compounds and the first SIM displaying a magnetic hysteresis and magnetic blocking temperature TB=4K (Figure 3) [7].

Download Gesamtes Forschungsprofil (englisch)